Idag säger var tredje svensk nej tack till fast telefoni skriver Dagens Nyheter och mobiltelefonerna blir allt större del av vår vardag – därför är det viktigt att även storföretagen i landet hakar på den mobila trenden med såväl ip-telefoni som mobila telefonväxlar.
Alla typer av storföretag måste ha verktyg för kommunikation och nyckeln till denna kommunikation är telefonen för såväl intern som extern kommunikation. Med andra ord innebär detta att telefonen faktiskt är det viktigaste verktyget för effektiv kommunikation, vilket det inte råder någon tvekan om. Och när det handlar om stora företag med många anställda krävs därför att det finns bra telefonväxlar som fungerar som de ska – och det finns många leverantörer och alternativ att välja bland, så det gäller att välja rätt. Till exempel skriver företaget Uno telefoni i ett pressmeddelande hos MyNewsDesk om hur de arbetar med molnväxlar för att underlätta för företag med uppåt 500 anställda genom att erbjuda specialanpassade växelkonfigurationer och möjlighet för integration av tredjepartsapplikationer – just för att det ska gå så enkelt att såväl kommunicera internt som externt. Detta är framförallt viktigt när man arbetar på ett företag som erbjuder kundtjänst eller är en organisation som ska stå allmänheten till tjänst såsom en myndighet. Dock är det inte alla myndigheter som har bra och effektiva telefonväxlar att förlita sig på och de instanser som svarar minst och har längst telefonkötider är Skatteverket, Försäkringskassan och polisen, skriver bland annat SVT. Där är köerna så pass långa att flertalet inringare väljer att lägga på istället för att vänta kvar och om detta skulle gälla ett vanligt storföretag, ja då skulle kunden nog vända sig någon annanstans med sitt ärende istället – så om man som företag vill värna om sina kunder och sitt företags framgång: välj en bra växel med smarta lösningar för att se till att kommunikationen fungerar.